Cultural History programme

Vrijwilligersvacature: Nationaal Militair Museum

Op het Park Vliegbasis Soesterberg staat sinds december 2014 het Nationaal Militair Museum (NMM). Dit museum heeft een indrukwekkende collectie vliegtuigen, tanks, helikopters en ander militair materieel en besteedt uitgebreid aandacht aan de betekenis van de Nederlandse krijgsmacht in verleden, heden en toekomst. Centraal in het museum bevindt zich een grote expositie waar in verschillende thema ruimten op interactieve wijze het verhaal van de krijgsmacht wordt verteld. Daarnaast is er aandacht voor persoonlijke verhalen van militairen en zijn er ruimtes voor speciale exposities zoals die over de Genghis Khan in 2017. Verder bevindt zich op het Park Vliegbasis Soesterberg en in de nabijheid van het museum ook de Arena, waar met enige regelmaat grotere en kleinere evenementen plaats vinden. In de zomer van 2016 vond hier, ter ere van het 100 jarig bestaan van de tank, bijvoorbeeld een groots Tank Event plaats.

De missie van het Nationaal Militair Museum is om met kracht het militaire verhaal en verhalen van militairen een plek te geven, en in dialoog met het publiek zoveel mogelijk mensen de krijgsmacht in heden en verleden te laten beleven. Oorlog en conflict zijn namelijk onlosmakelijk verbonden met de wereld waarin wij leven, en dus met ons.

Het NMM kiest bewust voor samenwerking met vrijwilligers. Onze vrijwilligers vormen de brug tussen krijgsmacht en samenleving en zijn zeer enthousiast en gemotiveerd. Er werken dan ook elke dag zo’n 20 tot 25 verschillende vrijwilligers in het museum.

Het Nationaal Militair Museum zoekt vrijwilliger voor een groot aantal functies, waaronder: de functie van gastheer/-vrouw; het begeleiding van groepen; de begeleiding van bezoekers bij evenementen; de begeleiding van workshops voor kinderen en het verzorgen van rondleidingen en educatieve projecten.

Interesse? Dan kun je je aanmelden via coordinatie@nmm.nl. Stuur een CV en korte motivatie mee.

We would like to know your opinion on this website and the monthly newsletter